2012-01-26

Tant Brun


En vecka efter att Lilla Fröken M kommit tillbaka till skolan så var det dags igen, hosta, hosta hosta... Nu går hon på mediciner som säkert skulle kunna få kål på betydligt större djur än de små basselusker som hon bär omkring på men inte bryr sig hostan om det. Det enda positiva med det här eviga "vabbandet" är att det blir en del tid över medan Dora och Dinosaurietåget spelas för femtielfte gången på TV:n. Tid att avsluta julens stora stickprojekt till exempel!

Jag hittade mönstret till den här koftan i en av mammas Femina tidningar och blev genast sugen på att prova. Den stickas med stickor 9 och 10 (=snabbstickat) och mönstret såg ganska nybörjarvänligt ut. Bra för någon som bara har stickat små barnkläder förr. Så jag satte igång och nu är den alltså äntligen färdig! Jag måste säga att jag är barnsligt förtjust i resultatet. Koftan är mjuk och skön och underbart varm (stickad i Drops Eskimo garn). Och så gillar jag den chokladbruna färgen också, och de korta ärmarna.  Ett lyckat första större stickprojekt alltså trots en del skavanker som den uppmärksamme stickaren säkert ser. 

Ett annat, extremt enkelt litet pyssel har också hunnits med sedan sist. Jag återvann och snyggade till en gammal glasburk till kaffeampullerna. Lite brunt papper, klister och några klistermärksbokstäver var allt som behövdes. Och nu när vi ändå kom in på det så måste mitt miljömedvetna jag understryka att jag egentligen inte gillar de här ampullerna men vi fick faktiskt maskinen i julklapp så vad ska man göra? Dessutom går det faktiskt att återvinna ampullerna. Och tyvärr är det ju så att har man väl börjat så går det inte att sluta...

Sådärja, dags att ge sig ut på Drops hemsida och surfa efter nya stickmönster!




2 kommentarer:

  1. Hej. Jag har ju redan skrivit här en gång. Vart tog det vägen? Jag blev glad när jag hittade hit och välkomnar dig att kika in på min pysselsida också! Koftan är verkligen snygg, men förmodligen ännu finare med människa i. Kram från... gissa vem?

    SvaraRadera
  2. Haha, jag har identifierat dig! Va roligt med en bloggkompis och vad mycket fint du har gjort!! Du hamnar absolut i min blogglista. Jag vet inte vad som hände med din kommentar, hit hittade den iallafall inte. Kramar

    SvaraRadera